Nauczanie zdalne - instrukcja dla uczniów i ich opiekunów
- Nauczanie zdalne wykorzystuje następujące kanały komunikacyjne:
- Dziennik elektroniczny Librus (korespondencja i komunikaty bieżące)
- Oficjalny internetowy serwis informacyjny szkoły pod adresem sp26.bytom.pl (dostęp do poniższych narzędzi informatycznych zdalnego nauczania)
- Komunikator Zoom obsługujący lekcje on-line
- Serwis dropbox.com obsługujący odczytywanie i przesyłanie plików.
- Stosowane narzędzia informatyczne są rozwiązaniami komercyjnymi, jednak nie wymagają od uczniów ani ich opiekunów wnoszenia jakichkolwiek opłat czy też zakładania kont, mimo że reklamowe zachęty tego typu mogą się pojawiać w trakcie korzystania z tych narzędzi.
- Nauczanie zdalne jest możliwe po wejściu na stronę internetową szkoły i zalogowaniu się poprzez menu Logowanie danymi logowania przesłanymi do uczniów i ich opiekunów za pośrednictwem dziennika elektronicznego Librus.
- Należy pamiętać, że przy pierwszym wejściu na stronę szkoły należy zaakceptować pliki cookies (na pasku u dołu strony). W przeciwnym razie logowanie nie powiedzie się.
- Po zalogowaniu widoczne są nazwy przedmiotów klasy, do której uczęszcza zalogowany uczeń.
- Pod nazwą każdego przedmiotu znajdują się trzy linki:
- Lekcja on-line
- Przeglądanie materiałów dydaktycznych udostępnianych przez nauczyciela
- Przesyłanie rozwiązanych zadań
- Kliknięcie w link "Lekcja on-line" inicjuje uruchomienie komunikatora Zoom umożliwiającego nawiązanie połączenia z nauczycielem i komunikację w czasie rzeczywistym. Należy z niego korzystać w terminie i czasie wyznaczonym przez nauczyciela.
- Jeśli uczeń nawiązuje połaczenie z użyciem komputera stacjonarnego, konieczne jest podłączenie mikrofonu i kamery. Gdy korzysta z laptopa, tabletu lub smartfonu - wykorzystuje wbudowane mikrofony i kamery tych urządzeń. W obu przypadkach zaleca się korzystanie ze słuchawek, aby zminimalizować wpływ otoczenia na ucznia.
- Jeśli komunikator Zoom nie jest zainstalowany na sprzęcie, z którego korzysta uczeń, możliwe jest nawiązanie połączenia w wersji przeglądarkowej, jednak zaleca się zainstalowanie aplikacji komunikatora. Instalator dla komputerów można pobrać tutaj.
- Przy pierwszym uruchomieniu komunikatora należy podać imię i nazwisko ucznia i zaznaczyć pole powodujące zapamiętanie tych danych. Niebieski przycisk Join umożliwia dołączenie ucznia do zajęć on-line.
- Kliknięcie w link "Przeglądanie materiałów dydaktycznych udostępnianych przez nauczyciela" otwiera nową zakładkę w przeglądarce i wyświetla podgląd plików z treściami edukacyjnymi przygotowanymi przez nauczyciela przedmiotu. Pliki można przeglądać bezpośrednio z przeglądarki lub pobierać na dysk lokalny.
- Link "Przesyłanie rozwiązanych zadań" pozwala na przekazywanie przez ucznia nauczycielowi wyników swojej pracy. Najwygodniejszym sposobem jego wykorzystania jest wykonanie smartfonem zdjęcia pracy ucznia, następnie zalogowanie się z użyciem tego smartfonu na stronie internetowej szkoły i dotknięcie linku, a potem odszukanie i wskazanie w galerii zdjęcia pracy ucznia.
- Przed wysłaniem konieczne jest wypełnienie dwóch pól:
- dane wysyłającego. Należy rygorystycznie przestrzegać zasady, że podaje się nazwisko i imię ucznia (w tej kolejności: najpierw nazwisko, potem imię). Nieprzestrzeganie tego wymogu uniemożliwi właściwe sortowanie przesyłanych plików i praca ucznia zostanie pominięta.
- adres mailowy. Tu należy wpisać adres mailowy opiekuna ucznia. Na ten adres zostanie przysłane potwierdzenie przesłania pliku lub plików)
- Nauczyciel otrzymuje automatyczne powiadomienie o przesłaniu plików, zatem nie jest konieczne informowanie o tym fakcie za pośrednictwem dziennika elektronicznego Librus, ani w żadnej innej formie.